Een Fitbit die niet synchroniseert, kan erg frustrerend zijn. Je wilt na een intensieve hardloopronde of wandeling namelijk je prestatie kunnen terugkijken. In dit artikel vertellen we je de meest voorkomende redenen waarom je Fitbit Versa, Fitbit Charge 5, 4, 3, 2 of andere Fitbit niet synchroniseert met je smartphone of tablet.
Bluetooth staat uit
Je Fitbit synchroniseert niet als bluetooth uitstaat. Dit is namelijk hoe je smartphone en Fitbit verbonden zijn. Als je Fitbit niet kan synchroniseren, kun je het beste eerst controleren of bluetooth zowel op je smartwatch als de Fitbit aanstaat. Soms helpt het ook om de apparaten even te ontkoppelen en daarna opnieuw met elkaar te verbinden via bluetooth
terug naar menu âVerouderde software op je smartphone
Een mogelijke reden waarom je Fitbit niet wil synchroniseren, is verouderde software op je smartphone. In veel gevallen kan het probleem dan ook verholpen worden door het nieuwste besturingssysteem voor je smartphone te downloaden en installeren. Hoe je je smartphone updatet, ligt aan het type smartphone dat je hebt en het bijbehorende besturingssysteem. Zorg er in ieder geval voor dat je smartphone is opgeladen en bij voorkeur aan de lader ligt.
Android
- Ga naar âInstellingenâ.
- Klik op âOver deze telefoonâ.
- Ga naar âSysteem updatesâ.
- Klik dan op âControleren op updatesâ.
- Download en installeer een update als deze beschikbaar is.
iPhone
- Ga naar âInstellingenâ.
- Klik op âAlgemeenâ.
- Ga naar âSoftware updateâ.
- Download en installeer een update als deze beschikbaar is.
Verouderde software op je Fitbit
Je Fitbit synchroniseert mogelijk ook niet met je smartphone of tablet doordat de software die op Fitbit zelf staat verouderd is. Normaal gesproken updatet de Fitbit automatisch, maar mogelijk is de update mislukt of is er iets anders misgegaan. In dit geval is het nodig om de Fitbit zelf van een update te voorzien. Het is heel goed mogelijk dat je Fitbit hierna weer gewoon synchroniseert. Volg de stappen hieronder om je Fitbit te updaten zodat je hem weer kunt synchroniseren.
- Start de Fitbit app en houd je Fitbit naast je smartphone.
- Klik op je profielafbeelding en druk op je Fitbit.
- Als er een update beschikbaar is, verschijnt de knop: âBijwerkenâ
- Druk hierop om je Fitbit te updaten.
- Het kan zijn dat je hem na het updaten opnieuw moet opstarten.
Geen verbinding met internet
Als hij geen goede verbinding heeft met internet kan je Fitbit ook moeite hebben met synchroniseren. Je Fitbit bit geen verbinding heeft met internet synchroniseert hij sowieso niet met je smartphone. Hij kan verbinding hebben met wifi of met mobiele data. Als je smartphone internet heeft en je Fitbit is hiermee verbonden, dan is deze automatisch ook verbonden met internet.
terug naar menu âFitbit is verbonden met ander apparaat
Je Fitbit kan maar met Ă©Ă©n apparaat tegelijkertijd verbonden zijn. Hij kan dus niet tegelijkertijd synchroniseren met je smartphone en tablet. Controleer met welk apparaat je Fitbit verbonden is, koppel eventueel los en verbind opnieuw met het apparaat waarmee je verbonden wilt zijn.
terug naar menu âFitbit synchroniseert niet met Strava
Als je Fitbit niet synchroniseert met Strava kan dit verschillende oorzaken hebben. Probeer sowieso eerst bovenstaande oplossingen. Werkt dit niet, dan kan het zijn dat er geen GPS gegevens zijn opgenomen of dat je activiteit al op een andere manier met Strava gedeeld is, bijvoorbeeld middels je smartphone.